I Norge var mange bedrifter heldigitaliserte allerede før pandemien. For andre ble koronaen en ekstrem omveltning til en ny, digital hverdag. Uansett hvilket utgangspunkt og bransje du jobber i, har den teknologiske utviklingen under pandemien satt en ny digital standard. Resultatet er ulikt, men essensen er den samme: Kundene og gjestene våre har langt høyere forventninger til sømløse, digitale og hybride kundereiser. Og de som ikke er gode nok til å fasilitere for dette, kan fort forsvinne i mengden.
Bedrifter har adoptert en mer fleksibel tilnærming til arbeid og deres arbeidshverdag, og hotellene må respondere ved å tilpasse seg denne nye virkeligheten.
I en tid der den digitale transformasjonen har satt en ny standard for forretnings- og møtekultur, er hotell- og konferansebransjen i frontlinjen for å imøtekomme endrede behov. Å tilby vellykkede hybridmøter har blitt ikke bare en nødvendighet, men også et konkurransefortrinn.
Tilrettelegging for hybride møter er helt essensielt for hoteller
Ansatte i bedrifter jobber i dag langt oftere hjemmefra, enn for bare få år siden. Færre reiser for å delta på møter og konferanser, og derfor er det avgjørende at ansatte og bedrifter har muligheten til å delta på møter uavhengig av geografisk plassering. For at hoteller skal kunne tiltrekke seg bedrifter, må de derfor tilpasse seg disse endrede behovene og tilby løsninger som både gjestene forventer og har behov for. Det blir stadig viktigere for bedrifter å velge hoteller som kan levere førsteklasses fasiliteter for hybride møter, og som er i stand til å tilrettelegge for dette.
Velg en fleksibel, stabil og brukervennlig løsning
Det er av stor viktighet at videokonferanseløsningen både er fleksibel med tanke på hvilke plattformer for digitale møter som kan benyttes (f.eks Teams, Zoom, Cisco, Google), samt at den er brukervennlig, stabil og fungerer hver gang uten problemer. Gjester som deltar på møter, må oppleve at alt fungerer uten problemer.
Videokonferanseutstyr som er tilpasset møterom
Videokonferanseutstyr som skjermer, høyttalere, mikrofoner, kamera, etc, bør alltid tilpasses de lokalene de er tenkt benyttet i. Det er den eneste måten å sikre god lyd og bilde på, både for de tilstedeværende i rommet, men også for alle som deltar digitalt. Ofte er rommets akustikk en utfordring med tanke på dårlig lyd. Her bør det gjøres en vurdering om forbedring av akustikk er påkrevet. Dette kan være alt fra enkle grep til mer omfattende akustikkmålinger og tilpasninger.
Leiepris er kanskje ikke det viktigste?
Erfaringen er at møterom med mulighet for digitalsamhandling er mer populære. Har kunden behov for et godt utstyr for å få dekket sitt behov,
er kunden også villig til å betale litt ekstra. Erfaringen er derfor også at differensiert prising av rom avhengig av utstyr er en atraktiv modell som kundene setter pris på.