, , , ,

Hvordan holde gode digitale presentasjoner

Å holde gode digitale presentasjoner kan by på flere utfordringer. De fleste har vel opplevd å være deltaker i Teamsmøter der teknologien ikke spiller på lag – men selv når alt virker som det skal, vil opplevelsen ofte være markant dårligere enn en fysisk presentasjon. Om du selv holder mange presentasjoner, vil du kanskje bekrefte…

En god presentasjon handler om å treffe mennesker med et budskap mens man skaper tillit til budskapet- og ikke minst budbringeren.

Om man er en erfaren presentatør vet man at dette ofte oppstår i dynamikken mellom mennesker, noe som mange savner når man prøver å dele en powerpoint over Teams- eller Zoom.

Det kan være hensiktsmessig å starte med det grunnleggende: Vi mennesker er fortsatt mer huleboere enn man skulle tro, og det viktigste for å lykkes er grunnleggende menneskelige trekk – som ikke har endret seg stort de siste 10 000 årene.

Skap tillit

Som huleboere har vi – dypt begravd i dnaet vårt – behov for å vurdere om budbringeren er til å stole på, før vi vurderer selve budskapet. Dette gjør vi gjerne ubevisst gjennom å vurdere utseendet, øynene, ansiktsutrykket, kroppspråket og mimikken til vedkommende. Forskning viser at så mye som 70% av publikums oppfatning av budskapet; ikke handler om budskapet i det hele tatt, men om budbringeren og den mennesklige kontakten man kjenner til vedkommende. Tro det eller ei; men noe så enkelt som om man kan se hendende til presentatøren, kan være helt avgjørende for om man får tillit til det som blir sagt.

Det er også viktig med selvtillit og energi. Å formidle et budskap med overbevisning, samtidig som man kan smitte engasjement til lytterne vil være viktig for om motpartene er mottakelige – og om budskapet fester seg. Det kan også være verdt å merke seg at en dreven presentatør ofte har vendt seg til en spesiell fremgangsmåte og å bruke en del verktøy, som man kanskje ikke får brukt i et digitalt møte.

Sist men ikke minst handler det om å kunne føle at man er tilstede – sammen – og at man både kan se og høre hverandre godt. Dette er gjerne en selvfølge når vi er i samme fysiske rom, men ikke nødvendigvis når i beveger oss inn i et digitalt møterom.

Kort oppsummert handler det altså om at digitale presentasjoner ikke nødvendigvis tilrettelegger for dette, og at presentatøren må spørre seg selv:

1. Hvordan sikrer jeg at både budbringer og budskap er i fokus?

2. Hvordan sikrer jeg at både presentatør og publikum kan se (og høre) hverandre skikkelig, og få med seg detaljene som underbevisstheten vår trenger?

3. Hvordan sikrer jeg at presentatør kan utnytte sin foretrukne fremgangsmåte, og få enkel tilgang til de verktøyene man trenger for å visualisere sitt budskap?

4. Hvordan ivareta presentatørens energi, selvtillit og engasjement?

S-Room er et spennende alternativ

Hva finnes av løsninger?

De fleste møterom og standard-oppsett for digitale møter klarer dessverre ikke å løse dette på noen god måte. Mange bedrifter har derfor prøvd å finne egne løsninger på problemet – med varierende hell.

– Noen velger å bygge «studio-løsninger» med Green-screen og tilhørende studiooppsett. Dette kan løse flere av punktene over (spesielt der det kun skal være enveis kommunikasjon), men vil kreve mye av presentatøren. Om man ikke er spesielt kameravant eller glad i å teste ny teknologi, vil det være vanskelig å både utnytte sin foretrukne fremgangsmåte og ivareta selvtilliten. I tillegg er dette relativt kostbart og teknisk komplisert å drifte.

– Andre leier inn fulle TV-crew for å spille inn webinarer, kurs og presentasjoner til spesielle anledninger. Nok en gang kan dette være en god løsning for spesielt enveis kommunikasjon, men vil selvsagt ikke være noe man tar seg råd til ukentlig.

– I motsatt ende av skalaen har vi ildsjelene som kjøper inn utstyr selv, og rigger opp både kamera, lys- og lydutstyr (enten på hjemmekontoret eller i bedriftens stillerom). Vi har til og med hørt om selgeren som klistret firmalogoen på stueveggen og satt laptopen sin på et strykebrett midt i stua. Det skal mye til at dette blir en fullverdig løsning, men vi forstår behovet – og applauderer forsøket.

– Sist men ikke minst har vi vår favoritt: S-room. Flere-og-flere bedrifter velger å installere et S-room på kontoret. Dette er et ferdigbygget rom som er dedikert til digitale presentasjoner. Dette produktet løser alle punktene over, og med et utrolig enkelt brukergrensesnitt er det et verdifullt verktøy både for presentasjons-veteranene – og overraskende tilgjengelig for alle som skal holde en digital presentasjon en gang iblant. Når det i tillegg inneholder en del veldig smarte verktøy som kan løse flere hverdagsfrustrasjoner, er dette vår klare anbefaling.

Kontakt oss

Kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan løse dine audiovisuelle utfordringer.

Ring oss gjerne på 66 82 39 00.